Måndag: Kaffebryggare sönder. 2 månader av garantin kvar. Förenklar proceduren.
Onsdag: Äntrar hushållsavdelningen på Åhlens City. Får, utan omsvep, en helt ny bryggare av samma sort.
Torsdag: Bjuder hem Björn på middag och Irish. Torrbrygger med bara vatten en gång, vilket tar en evighet. Kör sedan i gång 6 koppar kaffe. Efter 30 minuter har ca 1/2 kopp landat i kannan, köket blivit en ångbastu och i behållaren är det kvar vatten till 4 koppar. Något är uppenbarligen fel.
Fredag: Återvänder till Åhlens och funderar hela vägen på hur jag skall få dem att förstå att jag faktiskt, tror jag, vet hur man hanterar en kaffebryggare. Den vänliga damen från gårdagen lyssnar på min berättelse och svarar att hon inte alls behöver testa den. I nästa andetag säger hon att hon förstår om jag inte vill ha samma bryggare igen, att jag kanske föredrar något annat. Jag inser det jag anande redan dagen innan, att det antagligen är bryggarn det är fel på och inte mig. Att leverantören av CLOER skall komma dit nästa vecka och kolla igenom reklamationerna, gör mig inte på sämre humör. Jag väljer den billigaste varianten av Moccamaster för 1495:-, vilket innebär att jag får lägga till 500:-. Den har 5 års garanti och jag vet att jag hört att den skall vara bra. Jag tycker 1000:- är för mycket att lägga till för att kunna ta kannan utan att behöva ta bort filterhållaren. Kanske är det snålt, det visar sig med åren.
Så, äntligen RIKTIGT morgonkaffe i sängen igen.